Pijnlijke schouder – Waar ligt jouw aandacht eigenlijk?

Pijnlijke schouder? Waar ligt jouw aandacht?

Er zijn 2 typen klanten; klanten die focussen op pijn, of klanten die focussen op hun doelstelling.

Gemiddeld duurt een schouderklacht 6 maanden.

Dit heeft mijns inziens 2 oorzaken; de schouder is een fantastisch maar complexe gewricht en hulpverleners (inclusief mijzelf) onderschatten wat jij als klant zelf positief kunt beïnvloeden. (En overschatten onszelf…oeps 😉 

Hoe kom ik zo snel mogelijk van die klachten af?

Schouderklachten zijn na rugklachten de meest voorkomende klachten. Eén van de redenen is de complexiteit van het gewricht. Het is het meest beweeglijke gewricht van alle gewrichten in ons lichaam. Het is het meest kwetsbare gewricht doordat de kom 5x kleiner is dan de kop van het gewricht (zie het als een golfballetje op een tee) en het is nauw verbonden met nog 3 gewrichten. Wanneer er 1 schakel een ‘defect’ kent, is dit merkbaar in de hele schoudergordel (vergelijk het met een meterkast: het schoudergewricht is de lamp, de stop, schakelaar en bedrading zijn andere structuren van het lichaam)

Pijn is dan ook moeilijk te traceren, of in ieder geval de oorzaak van de pijn. Wat wij als fysiotherapeuten nastreven is de oorzaak te vinden en dit zo efficiënt mogelijk op te lossen. Nu lopen we tegen 2 punten aan… oorzaak en efficiënt.
Is de stop gesprongen? Is de schakelaar defect? Of is de bedrading stuk?
We hopen met de theoretische en praktijk kennis en de ervaring in het vak ver te komen? Beide zijn niet te onderschatten, maar ik denk dat het voornamelijk ligt in luisteren naar jou als klant.

Jij weet, of in ieder geval jij bent degene die het best kan weten, wanneer de klachten ontstaan zijn, wat je hebt gedaan of niet gedaan. Hoe zwaar je werk is of hoeveel druk je ervaart op je werk. Hoe stabiel je thuissituatie is, of juist niet.

Jij hebt alle antwoorden al, het is de kunst dit objectief te maken. 

“Ik heb maar 1 doel, ik wil van die klachten af!”

Uiteraard is dit de doelstelling, maar is dit wel zo verstandig?
2 elementen hierin zijn volgens mij cruciaal;

  1. Doelstellingen wil je altijd positief benaderen. Denk aan mensen die willen afvallen; is het handiger de weegschaal als doelstelling te nemen (minstens 10 kg. minder) of is het verstandiger ze te visualiseren dat ze met hun kinderen kunnen voetballen zonder hun tong op hun knieën? Ik denk het laatste…
  2. Ga allereerst voor jouw beste behandelmethode (van alternatieve geneeswijze tot reguliere behandelmethodes als fysiotherapie, manueel therapie, mensedieck enz.)
    Vertrouwen in een goede uitkomst of vertrouwen in een behandelaar is volgens mij de grootst voorspellende waarde  binnen het vak ‘hulpverlening’.
    Als jij een gevoel, ervaring of idee hebt bij een behandelmethode geeft dit een enorme voorsprong op het herstel. Ik denk dat jij zelf heel goed weet wat nodig is en ik pleit ervoor dat je te allen tijde eerst je eigen gevoel volgt. Datgene waar jij in geloofd, dat is wat de grootste kans van slagen heeft.

“ Alles wat je aandacht geeft groeit”

Wat me met name opvalt is dat de snelheid van herstel niet afhangt van de mate van pijn, maar van de mate van instelling van de klant. Diegene die ingesteld zijn om een positieve doelstelling te halen (aandacht) komen veel sneller tot een tevreden schouder.

Is dit dan pijnvrij? Nee, niet altijd, maar de aandacht voor de doelstelling geeft een veel beter gevoel.

ACTIE ACTIE ACTIE ACTIE ACTIE ACTIE ACTIE ACTIE ACTIE

Wil jij NU van die schouderklachten af? Volg deze 4 stappen en DOE het

  1. Maak één doelstelling voor jezelf die positief gericht is (dus noem waar je naartoe wilt werken) Onderschat je werk- en thuissituatie niet.
  2. Combineer dit met een activiteit uit het dagelijks leven (mag natuurlijk ook sport zijn)
  3. Bepaal voor nu je huidige ‘score’met die activiteit, geef hier een cijfer aan (0-10)
  4. Kies een behandelmethodewaar jij in geloofd; fysiotherapie/ chiropractie/ osteopaat/ masseur/ een boek lezen / wandelen en PLAN DIT NU in je agenda

Evalueer dit cijfer na 2 weken –zet dit ook NU in je agenda en beoordeel je vooruitgang

WACHT…. niet langer
langer dan 5 seconden twijfelen of je het gaat doen? Stupide; je bevriest je actie En je komt nergens (en dit geld voor alle keuzes die je maakt) 

Laat jij weten hoe je het hebt gedaan of welke doelstelling jij hebt gemaakt?

Share het met mensen die hier ook iets aan hebben. Doelstellingen maken is niet moeilijk, maak er actie van! (Dat vinden we wel heel moeilijk)

Mocht je vragen hebben, of een afspraak willen 😉 KLIK hier.

Prachtige dag voor iedereen
Ivanka

Vertrouwen in een goede uitkomst of vertrouwen in een behandelaar is volgens mij de grootst voorspellende waarde binnen het vak ‘hulpverlening’