Kalk in mijn schouder, wat zegt dit eigenlijk?

Komt kalk veel voor?

Kalkafzetting op de pees is een bekende oorzaak van schouderklachten. Tot 42.5% van de mensen krijgt hiermee te maken. Kalk is het meest voorkomend bij vrouwen tussen de 30- 60 jaar, waarvan 10% in beide schouders voorkomt. Sommige mensen ervaren klachten, maar er zijn ook veel mensen die geen klachten ervaren. Wat ik niet had verwacht, maar wel een feit is; het komt vaker voor bij zittende dan bij zware beroepen. Je kunt kalk zichtbaar maken door onder andere een echo.

Kunnen we een oorzaak aanwijzen?

De oorzaak is zeer wisselend, waarvan de reële verwachting is dat de verandering van bloedtoevoer een oorzaak is van het ontstaan van kalk.

Wat kun je doen?

Waar min of meer wel consensus over bestaat is dat kalk op een van de schouderspieren een zelf limiterende aandoening betreft, dit betekend dat het lichaam zelf capabel is dit te herstellen. Het volgt namelijk een aantal fases te weten: de pre-calcificatiefase (voor de zichtbare kalk ontstaat), de calcificatiefase (inklemming) en de post-calcificatiefase. In de 1e fase is er sprake van overbelasting op de schouder of trauma’s als herhaaldelijk vallen of herhaaldelijk schouderpijn bij sporten. In de 2e fase is er sprake van -ernstige- pijn en in de 3e fase treed er herstel op.

Conservatief beleid, een revalidatie zonder operatie, is altijd de eerste keus. Dit kan bestaan uit medicatie bij voorkeur besproken met de huisarts, fysiotherapie en Extracorporeal Shockwave Therapy (ESWT). Ongeveer 90% kan op deze wijze behandeld worden maar sommige zijn resistent dit type beleid.

Shockwave

De theorie geeft aan dat shockwave een -korte- verbetering kan geven van de klachten, waarbij we ons ook bewust moeten zijn dat hierbij complicaties kunnen ontstaan.

Wat nu?

Het aller belangrijkste is vaak dat je weet dat schouderklachten langdurig kunnen zijn. Langdurig in 6 maanden en geen 6 weken. Kalk hoeft niet te zeggen dat dit een veroorzaker is van de huidige pijnklachten. Zorg ervoor dat alle omstandigheden als werkplek, houding en ontspanning in spiergroepen rondom de nek en schouder gunstig zijn en probeer te accepteren dat dit lang kan duren.

Sterkte met het herstel!

Kalk komt vaker voor bij zittende werkzaamheden dan bij zware werkzaamheden